Böcker om programmering

Det finns massvis med böcker inom ämnet programmering, som man med fördel kan fördjupa sig i för både ökad kunskap, kreativitet och inspiration.Böckerna är oftast inriktade på en viss typ av programspråk, så välj därför bok och författare efter det område du har tänkt dig att specialisera dig inom. Här nedan kommer mina bästa tips.


A Theory of Fun for Game Designs
, Raph Koster, 2013.

Denna bok har funnits i över ett årtionde men utgavs 2013 i fullfärg. Koster själv är en riktig veteran inom speldesign och delar med sig av sina bästa tips samt idéer kring varför glädje är ett så viktigt element i all form av spelutveckling. Den illustrerade boken på 279 sidor riktar sig till så väl den intresserade amatören som den etablerade spelutvecklaren och syftar till att inspirera läsaren till att ta sitt arbete till nästa nivå.

Introduction to Algorithms, Thomas H. Cormen, 2009.

En riktig tungviktare på 1312 sidor som riktar sig till de med viss kunskap inom programmering. Boken täcker ett brett spektra av algoritmer vars design och analys kan användas av programmerare på lägsta nivå och uppåt.

I denna nya utlaga har många nya övningar och problem lagts till. Rekommenderas, även om den kan vara lite svårläst på engelska.


Programmeringens grunder med exempel i C#
, Björn Abelli, 2004.


En lärobok i programmering på grundnivå, med fokus på de grundläggande elementen och konstruktionerna och hur dessa interagerar med varandra oavsett programspråk. En vanlig bok att läsa på högskoleutbildningar i programmering.


Programmeringsprinciper i JAVA, Fadil Galjic, 2013.

Grundläggande programmering och objektorienterad programmering gås igenom i denna lärobok för högskolan. Konceptbeskrivningar, exempelprogram och övningar varvas för ett fördjupat lärande och förståelse.


Programmering för Internet
(e-bok), Dag Kihlman, 2001.

Denna e-bok är fantastiskt inspirerande för de som är intresserade av att skapa applikationer för Internet.

Att lära sig programmera för Internet kan vara både utvecklande, stimulerande och relativt enkelt.
Kihlman går igenom HTML, ASP, JavaScript, PERL samt CSS, XML och SQL, och boken vänder sig till studenter vid gymnasiella datautbildningar eller högskolestudier.

Programmering i ADA – för nybörjare och erfarna, Torbjörn Jonsson, 2005.

Boken är uppdelad i en teoridel och en exempeldel och riktar sig som bokens titel antyder till såväl nya programmerare som mer erfarna. Här får man lära sig alltifrån grundläggande saker så som definitionen av programmering, vad kodskrivande är och hur ett ADA-program kan se ut, till mer avancerade så som procedurer, algoritmer, in- och utmatning, komprimering och mycket mer.